ОСТАННІ НОВИНИ |
18:41 ФЕНОМЕН ВІННИЦЬКОГО ЖЕБРАЦТВА | |
![]() Зацікавлення цим соціальним явищем прийшло до мене, відколи приїхала навчатися в місто. Чому, здавалось би, здорова на вигляд людина виходить на вулицю з простягнутою рукою? Чи є в неї родина? Чи мешкає вона з рідними? Як вони на це реагують? А може, вона самотня? А де ж тоді родина? Що стало рушійним фактором того, щоб людина виходила до, скажімо, ринкових чи вокзальних площ і прохала шматочок хліба чи збирала дрібні гроші в консервну коробочку? Незнаходження відповідей на ці та масу інших питань підштовхнуло мене вийти на вулицю та поспілкуватися з цими «колоритними» жителями Вінниці. Проводжу експеримент у будній день. Легкий мороз, можна казати, – екстремальні умови. Іду своїм щоденним маршрутом: від домівки до університету. Першою з означеної категорії населення зустрічаю пані Марію (вік: 61). – Сиджу, бо сидиться. Якби була молода – то не так би все в своєму житті робила. Сама винна, що збираю зараз дрібні гроші на вокзалі. Подробиці не бажає розкривати. На моє запитання, чи не холодно сидіти на картонній підстилці – заперечно хитає головою: – Буває, що холоднувато. Але грошей же треба. То сиджу. Цікавлюся, де ночує: – В одному хорошому місці. Туди частину своїх «доходів» за день і віддаю. Про величину «доходів» не розповідає. Прямую далі. Одразу за рогом, біля банкомату, хлібної ятки та продуктового міні-маркету – бабуся, на вигляд років 70. Бачу її теж не вперше. Завжди з іконкою в руках, хреститься, плаче та благословляє всіх, хто чимсь допоможе. Від спілкування відмовляється.
– Ноги в нього гниють. Того і такий сморід. А лікувати нема кому. Приходила міліція, виганяла його. Але через деякий час він знову повертається. Сідає біля батарей, розкладає візок і спить. А вранці їде десь, «на промисли». Зацікавлена, підходжу до чоловіка та намагаюсь завести бесіду. У відповідь: брудна лайка із запахом перегару. Вибачаюсь, що потривожила, бажаю гарного дня та прямую далі. Переповнений вінницький тролейбус. Хлопчина років дванадцяти з костуром. Ходить з торбинкою по салону та просить допомоги, обіцяючи своє персональне та Боже благословення. Зовнішність неукраїнська. Заводити розмову в громадському транспорті не ризикую. Біля одного з найбільших ринків Вінниці зустрічаю сидячу жіночку. Ірина, 30 років. Біля неї – ящик. У ньому – декілька банкнот, кілька десятків монет, фото немовляти, аркуш паперу, на якому виведено маркером: «Памагите ребонку. Аперация. Нужна деньги». Поруч – неякісний ксерокс документа, завіреного печаткою. Розповідає крізь сльози, не називаючи імені: – Дитинка моя це... Дуже важка хвороба крові. Дуже грошей треба багато. Чоловіка немає. Батьки повмирали, а це ж мій первісток! Треба життя зберегти. Роботи нема. Куди звертатися – вже й не знаю. Сиджу, жебракую. Дитина в брата. А я ж вищу освіту маю, а як нею скористатися в цьому випадку – не знаю. Біля торговельного центру від перехожого до перехожого ходить бабуся, на вигляд років 60, із жалібним виразом обличчя, але в чистому та охайному одязі. Бачила її не раз. Завжди просить грошей «на хліб». Підходжу і я. – Дівчино, поможіть, чим можете. Хлібчика нема за що купити. Голодна вже добу. Жертвую декілька гривень та ніби між іншим запитую, що я бачу її тут не вперше, і що вона завше просить грошей на хліб. Реакція жіночки: розвертається та швидко прямує від мене. Далі – університет, біля якого, на щастя, не зустрічаю жебраків. На цьому завершується мій «експеримент». Говорити про точність та об’єктивність, роблячи певні висновки, буде некоректно, адже варто було б обходити всі куточки Вінниці. Але чи не є це причиною для роздумів: подолавши відстань близько 1 км в один випадковий день, я зустріла шість (!) жебраків. На основі спостережень можна зробити висновок та класифікувати вінницьких безхатьків на такі групи: 1. Особи, що мають постійне місце «збору податків». Їх ви можете зустріти в одних і тих же місцях. 2. Переважно жінки. З фотокартками немовлят, яким треба гроші на операцію. Нібито треба. 3. «Релігійний» контингент під церквами. Обов’язковий елемент – іконки в руках. 4. Інваліди. Самим зовнішнім виглядом викликають жалість. 5. «Пілігрими». Люди, що не сидять і не мерзнуть на одному місці, а ходять по периметру визначеної території з простягнутою рукою, просячи грошей: «на хліб», «на дорогу додому» тощо. 6. Діти. Свою думку про це соціальне явище подає з професійної точки зору соціолог Віктор Белінський: – Безумовно, жебрацтво – це соціальна хвороба, яку керівництво нашої країни не поспішає «лікувати». Точно сказати, з яких причин люди залишаються без житла дуже важко. Когось надурили – і він залишився без квартири. Хтось пропив, грубо кажучи. А хтось не реалізував себе в житті, розчарувався в друзях тощо. Існують також причини біологічні: від народження в дитини є така хвороба, коли вона тікає з дому і стає безхатьком. В Європі, скажімо, існують різні соціальні програми. Наприклад, наркоманів в одній із країн заохочують, ставлячи умову: якщо він поступово зменшує кількість доз, то йому дають квартиру. У нас такого, на жаль, нема. У країні немає гострої постановки цієї проблеми, та й чиновникам зараз не до цього. Людмила КЛІЩУК | |
|
Всього коментарів: 0 | |